Brands er overalt. Overalt hvor du møter og ser mennesker eller tegn eller former eller karakterer og figurer. Arketypene finner du i eventyrene, mytene, i tegneserier, filmer og bøker. For å gjøre brandet ditt kjent og gjenkjennbart, er det essensielt at du lærer deg Arketypenes språk.
Hva ER arketyper
Arketypene er universelle former og strukturer som vi forstår intuitivt og på energinivå. De ble først beskrevet av Jung, men andre filosofer, forfattere og markedsføringsmennesker har beskrevet dem både før og etter at han gjorde det. Jeg ser Arketypene som identitetsstrukturer, som hver enkelt persons attitude, måten vi uttrykker vår personlighet på. Jungs tilnærming til dette var ikke å se Arketypene som subjektive former, men som noe som kommer innefra hver enkelt person. Han studerte følelser og hvordan vi fantaserer rundt ting vi ønsker å gjøre når vi gjør dagligdagse ting.
Hvis jeg sier MOR, tenker du umiddelbart på hvordan en eller flere kvinner i livet ditt ER en mor, og du kan nesten skape en form av mor i tankene dine og høre henne snakke, selv om det ikke er din egen mor du tenker på. Dette er fordi MOR er en arketype, og formen “mor” er universell. Det samme hender med Advokat, Rebell eller Dronning – eller en av de andre mange arketypene som finnes. Du får et bilde i hodet med en gang typen blir nevnt, og bildet er preget av denne identitetsstrukturen bildet er formet fra. De setter et preg i hukommelsen din. Platon kalte dette “elementære former” og så dem som en mal for den materialiserte virkeligheten.
Så hva har dette med branding å gjøre?
Produkter og tjenester (og mennesker som fremstår som eget brand, som f eks coacher), blir sett og kjent for sin attitude, måten de fremstår på. Det er viktig at du implementerer den essensielle meningen av deg selv som brand og kommuniserer denne energien, eller meldingen, om du vil, på en raffinert måte. Da vil du dominere markedet ditt.
Jeg jobber med Attitude, hvordan kundene mine kan dominere SINE markeder med SINE kunnskaper, styrker, evner og talenter. Du blir eksperten. Den de går til. Du blir Dronningen av brandet ditt. I de gruppene jeg er medlem av i Amerika, kalles jeg “Dronningen av Arketyper”. Jeg bruker jo Arketypene til ALT, fra branding til bygging av Signatursystemer, nisje, finne drømmekunden og til personlig utvikling. Hva du føler deg som er én ting. Hva DE mener er noe annet.
Hva vil DU bli sett på som “dronningen” av?
Vil du være Dronningen av god helse? Dronningen av relasjoner? Dronningen av økonomi?
Arketypene er i blodet vårt, i sjelen vår, i vår måte å være “jeg” på. De er i ryggmargen. De bestemmer hvordan vi føler oss, tenker og handler. Våre kunder forstår budskapet intuitivt når vi bruker arketypene riktig. Du kan føye en stor verdi til businessen din hvis du brander med Arketypene. Bare tenk på Coca Cola (The real thing), Nike (Just do it) eller L’Oreal (Because you deserve it). Dette er en tilleggsverdi til produktet. Hva er DIN verdi? Hva er din tilleggsverdi?
Skap mening med Arketypene
Arketypene dine er spesielle for DEG, og du kan bruke dem som et verktøy for å skape mening og retning, både i livet ditt og i businessen din. Arketypene kommer i flere frekvenser. det betyr at de inneholder dine styrker og dine utfordringer, som hører til hver av dine Arketyper. Moren kan f eks bli dominerende og prøve å overta barnas liv på en lav frekvens (utfordring) men er varm og omsorgsfull på en høy frkevens (styrke).
Når du bruker Arketypene til å skape mening og retning og brande businessen din, er det viktig å overkomme utfordringene og få tilgang til styrkene, Styrkene dine er det som gjør deg uimotståelig for kundene dine, det er det som gjør at de vi følge deg og lære av deg eller få råd av deg. Arketypene styrer det du lover kundene dine og sørger for at du har det du trenger av indre ressurser for å gjennomføre alt det du lover.
Så du vil bli hørt, sett og satt pris på i businessen din?
Lær ALT du kan om branding, og gjennomfør.
Hva er DIN største styrke i businessen din?
Hva er DINE kunder glade for at du har og kan?
Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet, så får alle være med og bli inspirert 🙂
Vil du lære mer, og se på hvordan du kan ta et kvantesprang videre i DIN business?
Send meg en e-post til jamiesiv@jatilmeg.no
Leave a Reply